I bibliotekkjelleren sitter en gjeng som holder på med noe som de mener er veldig viktig. Det dreier seg om Tinn kommunes femåringer. Hva er bakgrunnen for at dere er samlet her?
– Det var i vinter at Sanja hadde en god idé og en bekymring. For vi var sammen i en sammenheng, og så spør hun om vi gjør noe i NIA for de aller minste barna, fordi vi i Tinn har et hull i forhold til andre kommuner vi sammenligner oss med. De mangler kultur, de har få møter med kultur, de mangler bibliotekbesøk, det er lenge siden de har hatt. Så det begynte jo der, sier Hilde Widvey, som sammen med Sanja Pasovic er samlet i en arbeidsgruppe med Robert Jenbergsen, Gunn Guldbjørnsen og Eivind Thoreid.
– Det er i forbindelse med at Tinn skårer lavt på folkehelse på flere områder, og det er også manglende kulturbruk. Ikke minst siden barnehagene er lengre fra sentrum, så opplever vi at de ikke lenger bruker biblioteket, noe som også slår ut på kulturindeksen og lånestatistikk – barna må læres opp til å bruke og sette pris på kultur, sier Sanja Pasovic.
– Og nå er det blitt et prosjekt ut av det, og bakgrunnen til at det kan bli gjennomført, er at Fylkesbiblioteket har utlyst midler til samskapningsprosjekter. Og vi har søkt på, og fått bevilget 30 000 kroner, forteller hun.
– Og våre barn i Tinn er jo fra Hovin til Rjukan. Og spørsmålet er hvordan skal vi få dem til å bruke Rjukan bibliotek! Og da snakket vi med Gunn, som er leder for barnehagene i Tinn!
– Vi fikk mail for det, og det synes jeg er kjempespennende, for barnehagene skal jo også jobbe med verdensarven. Og biblioteket er jo i bygning i verdensarven og full av verdensarv også. Så da var det bare ja med en gang, og så har vi samla oss her og drodla litt sammen. Hva kan vi gjøre? Hva kan være spennende for barnehagen? For vi har jo noen opplegg for barnehagene som går på verdensarven, som vi ikke har tatt med inn i dette prosjektet. Og jeg ønsker jo at flere barn skal oppleve å komme til biblioteket, og se og prøve bøker, og lære litt. Så det er veldig viktig, mer Guldbergsen.
– I forhold til både språkutvikling, så er det viktig at barn blir kjent med bøker. Så dette har vært en veldig spennende prosess. Vi har laget noen litt spennende planer. Så jeg ser bare frem til dette, og alle barnehagene er positive til dette. Og det er både offentlig og privat barnehage. Alle femåringene i Tinn, seir hun.’
– Ja, og så har dere koblet på enda mer verdensarv?
– Det har vi absolutt. Det skal være biblioteket, det skal være bok, litteratur. De skal besøke Rjukanhuset, der de skal få omvisning, og så skal vi samle alle barn på Rjukanbanen. Og da skal de tilslutt kjøre i tog til Mæl. Da kommer Eivind Thoreid inn i bildet.
– Ja, det er andre som har holdt på i sted før jeg kom inn i prosessen. Jeg representerer da Rjukanbanens venner, men Rjukanbanen er jo en del av NIA, mens venneforeningen er da en frivillig organisasjon og støtteforening. Så det er NIA og Rjukanbanen som kjører tog, men vi kan da bistå med omvisning, skuespill og historiefortelling, hva nå det blir. Mye som ikke er klart enda, sier Thoreid.
– Selv om vi har en del ting klart, så har jo også noen hemmeligheter og noen ting som er på arbeidsbordet. Men er dette et prosjekt som skal skje i høst, og som vi virkelig håper skal komme til å bli en tradisjon for at alle femåringene når deres tid kommer – oppleve både litteratur, kultur og historie gjennom Rjukanbanen, biblioteket og verdensarven, sier Widvey.
– Nå har vi fått midler fra Fylkesbiblioteket neste år. Så håper jeg at både kommunen og andre frivillige er med på å støtte opp om dette, sier Pasovic.
– Vi har jo hatt Rjukanbanen og stasjonen som barnehagebesøk hver høst. Men det har vært litt sånn tilfeldig, og vi har på en måte bestemt dagen år for år. Så hvis vi klarer å gjøre det til en tradisjon, så er det kjempefint for muséet. For det er en fordel at vi har et årlig opplegg. Det er en fordel for alle at det ligger inne i årsplanen, sier Widvey.
–Men hvordan skal det starte?
– Det skal starte klokka ti på torget onsdag 25. september, hvor vi deler barn i to grupper. Den ene gruppen skal først besøke biblioteket, få omvisning og presentasjon av det vi holder på med i biblioteket her. Mens den andre gruppen blir med Hilde oppe på Rjukanhuset med omvisning ved Robert, samme dag, og så bytter de. Vi tenker også at det skal det være kunstutstilling i Kinogalleriet også, så de kan være med på å se kunst også, forteller Pasovic.
– Når vi er ferdig med det, så går vi til Rjukanbanen og da skal vi ha en liten innføring med Eivind om hva Rjukanbanen er, og litt historisk overblikk før de setter seg på toget og tuter i vei til Mæl. Og så er det sånn at vi har en overraskelse. Men det vil vi ikke ut med akkurat nå. Det får bli en overraskelse for de som er på toget. Det blir kulturelt innslag av høy kvalitet, forteller Widvey.
– Og da er det ikke tilfeldig at dette også er en onsdag. For vi skal ha aktiviteter for barn hele høsten i år. Og det er alltid på onsdager. Opplegget vårt heter Bok – by – barn, altså BBB, proklamerer Sanja.
– Og vi er B-gjengen, sier Widvey før gjengen ler godt.
– Vi er opptatt av at foreldrene er godt informert. og jeg tror at vi si at dette blir spennende for ungene våre. Det er flott at ungene våre får oppleve det. Det tror jeg bare det er positivitet til, og en dag de gleder seg til, mener Guldbergsen.
– Vi skal lage gode barndomsminner ved å besøke biblioteket, Rjukanhuset og det å ta vare på Rjukanbanen. Og de vil ha en annerledes dag i barnehagen, det skal vi i BBB-gjengen sørge for, avslutter Widvey.